Saturday, March 7, 2009

En annan sorts taxichaufför

Klockan är ett på natten och jag hojtar. Taxin tvärnitar och efter hur-mycket-till-Rainbow-street?- hagglande nöjer sig både chauffören och jag oss med 2 dinar. Efter de sedvanliga hälsningsfraserna och kommenterande om vädret (som jag tagit med mig från Sverige) ställer jag någon allmän fråga om Jordanien, glömt vilken. Svaret kommer snabbt: ”Fuck You Jordan! Fuck YOOOOOOU Jordan!” - samtidigt som mannen ler. Jasså? svarar jag. Men tyvärr kan han inte mer engelska än dessa tre ord, så resten blev en osande kaskad på arabiska riktad mot hans hemland. Av det lilla jag förstår är kungen dum i huvudet, parlamentet snika vargar, folket i allmänhet och palestinierna i synnerhet slöa i huvudet. De senare är också aggressiva och obildade åsnor. Här sviker dock min arabiska mig. Han kan också sagt något helt annat än jag här återgett. Men att döma av alla Fuck YOU Jordan inslängde lite här och var, och att han sen ville utforska hur det var att bo i Sverige – ”Good Sweden, good city, very nice people, very buoootiful!”. Han log lika mycket nu som när han sågade av Jordanien längs fotknölarna. Jag gav honom en extra halv dinar. Det var trots allt sent på kvällen och han hade fortfarande några timmar kvar av sitt skift. Mina tre öl tidigare på kvällen kostade mer än han skulle tjänat om han kört mig hela vägen till Syrien.
Jo absolut får man lite dåligt samvete. Men...nej förresten, inga men.

No comments:

Post a Comment