Saturday, March 7, 2009

Taxichaufför från Rinkeby

När jag svarar på den ständigt återkommande – men dock trevliga – frågan om varifrån jag kommer, brister taxichauffören Ahmed ut i ett stort leende, släpper ratten och tar min hand med båda sina; bilen tekniskt sett förarlös eftersom han samtidigt tittar på mig. Oj, oj, oj, skriker han, från Sverige! Va rolit! Jag bodde Rinkeby 3 månader!
Ahmed al-Jiddi gillar Stockholm – Gamla stan, vad fin! – men älskar Amman. Han är jordansk palestinier från Lod (nuvarande Israel) men har aldrig varit där. Han kör egen taxi och kan på en bra dag tjäna in 50 JD (ca 700 kr). Dessutom har han en liten supermarket (det spelar ingen roll hur liten en affär här är – alltid heter de Ahmed’s supermarket eller så, trots att torrt bröd, tonfisk på burk och några ruttna påsar med chips är allt de har att erbjuda). Han bor på Jabal Hussein som ligger några kullar bort från Rainbow Street. Ogift. 30 år. Inte bra (säger han). Jag lovar att hälsa på i hans supermarket en vacker dag.

No comments:

Post a Comment